Välkommen, Mattebageriet!

Calle_Magnell_Mattebageriet
Calle Magnell.

Tadam! Pi Idé bidrar med två nya appar i Biblioteket: Mattebageriet 1 – börja räkna och Mattebageriet 2 – Räkna vidare. Calle Magnell från Pi Idé berättar mer om Mattebageriet här i allmänhet och i kommande inlägg får ni lära er mer om respektive app.

1. Med en enda mening: vad är Mattebageriet?
Ett nytt och roligare sätt att lära sig matte, där eleven ser vad som händer när tal läggs ihop eller dras ifrån varandra.

2. Hur fungerar Mattebageriet?

Som något av en ”lärare i fickan” som visar, hjälper och uppmuntrar eleven.

3. Vilka kan använda Mattebageriet?
Från 5 år och uppåt.

4. Hur föddes idén till Mattebageriet?

När vi startade Montessoriskolan Pilen i Trelleborg och såg behovet av ett roligare sätt att lära ut matte.

5. Hur kommer det sig att Mattebageriet ville vara med i Skolon?

Verkar vara rätt plattform att nå skolor i Sverige.

mattebageriet ikoner
Håll utkik efter Mattebageriets ikoner i Biblioteket.

Röster om Mattebageriet:

”Min roll som pedagog underlättas väldigt mycket, eftersom spelen går så bra att individanpassa. Jag har 27 elever i den här klassen och alla ligger på olika nivå. Här har jag alla möjligheter att lägga det på rätt nivå för varje barn.”
– Charlotte Nilsson, grundskollärare 1-6 Lilla Alby skola

”Jag märker att de som är lite svagare har fått kläm på matten. Så det är roligt. Och framför allt när det blir så visuellt, att de ser. Och så har de ´hjälpgubben´som visar – det är bra. Då behöver de inte ha mig till hjälp hela tiden, utan kan jobba själva”
– Gisella Lopez-Johansson, grundskollärare 1-6 Lilla Alby skola

”Min son hade svårt med minus. Nu kan han räkna tal upp till tio flytande. ´Matematik är roligt´, sa han när han fattade subtrahera.”
– Bassam Fahkro, pappa Trelleborg

”Medan många läromedel i matematik, särskilt för de lägre stadierna har allvarliga brister anser jag att Mattebageriet väsentligen stärker barnens taluppfattning och förståelse för positionssystemets uppbyggnad och funktion.”
– Per-Olof Bentley, docent i matematikdidaktik vid Göteborgs universitet


I kommande inlägg kommer ni att få en presentation av apparna, så håll utkik!

Kommentera