Tips till administratörer: Så lägger du upp nya användare

Varje skola behöver minst en administratör som har det övergripande ögat över Skolon.
Som administratör innebär det att man har möjligheten att lägga upp personliga användarkonton till lärare och elever. På så sätt kan varje användare skräddarsy sin inloggning med appar och tjänster som passar en själv. Eftersom vi har många nybörjare i Skolon för tillfället, följer här ett grundläggande tips som kan hjälpa till lite extra på vägen. Så här kan du som administratör göra för att lägga upp enskilda användare i Skolon:

Börja med att logga in på Skolon med dina uppgifter.
1. Klicka på ikonen med den vita figuren som finns överst till höger på sidan och välj Hantera skolan.
2. Nu kommer du till sidan Användare. Här kan du lägga till elever i klasser/grupper eller lärare.
3. För att lägga till lärare: Tryck på fliken Lärare högst upp på sidan. Tryck på knappen Lägg till och skriv in lärarens för- och efternamn. Som användarnamn väljer du personens mailadress. Fyll i önskat lösenord och bocka i rutan administratör om du även vill ge läraren möjlighet att kunna lägga upp användarkonton. Spara och voila – en användare är skapad!
4. För att lägga till en elev trycker du på fliken Elever. Klicka på den klassen eleven går i och tryck på Lägg till. Fyll i minst för- och efternamn, samt mailadressen som användarnamn + önskat lösenord. Klicka på spara och kontot är redo att användas!
5. Finns inga klasser inlagda ännu? På fliken Elever höger om Klasser finns en knapp för att lägga till nyklass. Efter detta kan du lägga till elever i klassen.

Du kan även välja att importera användare om det är många elever på samma gång som ska få tillgång till ett konto i Skolon.

skolon lägga till användare

Kommentera