”Sverige skall bli det ledande landet i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter och effekter i utbildningssystemet”

Edtech är ett relativt nytt begrepp och som står för ”educational technology”, d.v.s. teknik kombinerat med utbildning. Edtech är en av världens just nu fem snabbast växande branscher, något som Jannie Jeppesen, grundare av och VD för Swedish Edtech Industry, tagit fasta på.

Swedish Edtech Industry är en ideell branschförening som samlar aktörerna inom den svenska edtech-industrin för att påskynda den digitala utvecklingen för både det svenska utbildningssystemet och för utvecklingen av en svensk framtidsbransch. Idag har föreningen ett 70-tal medlemmar som omfattar en bredd av leverantörer av bland annat digitala läromedel, provverktyg, lärplattformar, administrativa system, kommunikationslösningar, samt hårdvara och nätverk.

– Syftet är att driva digitaliseringen av den svenska utbildningssektorn framåt. Vi lever idag i ett av världens mest digitaliserade länder och Swedish Edtech Industry vill bidra till att Sverige blir det ledande landet i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter, berättar Jannie Jeppesen.

Under hösten 2017 presenterade Swedish Edtech Industry en unik rapport som visade att bolagen i branschen ökade med 12% under föregående år, där unga bolag ökade mest. Rapporten visade även att utvecklingen förväntas att gå framåt ännu mer. Intresset för edtech är enormt inom branschen, såväl utomlands som i Sverige, men hur ser intresset ut från skolans håll?

– Utbildningsvärlden är mitt i en digital omställning och är i början av sin digitaliseringsresa, vilket betyder att vi står framför ett antal utmaningar. Skolan är en trögrörlig organisation och digitaliseringen tar tid, förklarar Jannie.

Hon fortsätter:
– Vi behöver satsa på kompetenshöjande insatser och se till att varje skola står rustad med en infrastruktur och verktyg för att varje elev, i varje klassrum, skall få förutsättningar att utveckla sin digitala kompetens. Vi vet att digitala verktyg, rätt använda, leder till ökade resultat i de olika ämnena. Den tekniska utvecklingen går också så pass fort idag och jag tror att vi kommer att se massor av olika lösningar som kommer att leda till ännu större resultatökningar, i form av t.ex. artificiell intelligens för att ytterligare individanpassa och effektivisera inlärning, avslutar Jannie.

 

Swedish Edtech Industrys arbete i fyra punkter

 

1. Driva kvalitetsfrågor

Vi behöver effektiva och moderna tjänster, produkter och upphandlingar runt de områden som rör digitalisering av utbildningssystemet.

2. Driva digitalisering

Vi vill öka takten när det gäller digitaliseringen av den svenska utbildningssektorn. Sverige skall bli det ledande landet i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter och effekter i utbildningssystemet.

3. Bygga kunskap

Aktivt bygga nätverk för att medlemsföretagen skall utvecklas snabbare och nå framgångar både på den nationella och internationella marknaden.

4. Verka för en fri och sund marknad

Där entreprenörers drivkrafter och tekniska kunnande i en snabbt föränderlig värld tas tillvara. På så sätt får vi de mest effektiva, högkvalitativa och innovativa tjänsterna och produkterna för att lösa problem och utmaningar i utbildningssystemet.

Kommentera