Stora vinster för lärare och elever med Duggas digitala prov

Digitaliseringens roll i den svenska skolan och läroplanen stärks under 2018. Ett av stegen är att digitalisera de nationella proven och många skolor och kommuner tittar nu på hur de kan gå över från klassiska pappersprov till digitala på bästa sätt. Ett av bolagen som går i bräschen för digitala prov är Dugga – ett forskningsbaserat provsystem som utvecklats tillsammans med svenska skolor och lärare.
Claudia Rademaker, Dugga.

– Det är lättanvänt och enkelt att komma igång med digitala prov med Dugga. Det är ett rättssäkert system som möjliggör anonym bedömning, så att lärare och elever kan känna sig trygga när de använder Dugga. Nu har vi även lanserat Dugga Start NP som är en enklare version av Dugga, men som samtidigt håller samma höga kvalité i form av säkerhet och användarvänlighet. Det uppfyller även Skolverkets alla krav för digitala nationella prov och har dessutom ett lägre pris än andra provsystem, förklarar Claudia Rademaker på Dugga.

Lars Ulvemo är IT-lärare och IT-pedagog på en gymnasieskola i Jönköpings kommun och har under läsåret 2017/2018 använt Dugga tillsammans med en integration mot deras lärplattform Vklass och ser många stora vinster med användningen:

– Den största vinsten vi ser med Dugga som digitalt testverktyg är all tid som varje lärare sparar in på rättningen. Att dessutom kunna rätta flera frågetyper helt automatiskt är också fantastiskt. Det krävs heller inte extra resurser som ska hantera testverktyget, utan pedagogerna klarar av det efter endast en introduktion.

Potentiellt 26 000 timmar i besparing

Vid utvärderingen av användningen av Dugga gjordes också uträkningar för att få en tydlig överblick över vad övergången till digitala prov gett. Lars Ulvemo berättar:

– Vi gjorde ett räkneexempel på om samtliga gymnasieelever i Jönköping skulle använda Dugga, vilket är ca 4000 elever. Med över 700 lärare och en tidsbesparing på en timme per vecka är det vinst direkt – drygt 26 000 timmar besparing. Det ger lärare mer tid till eleverna, då hanteringen av prov är så mycket enklare. Vid våra tester har tidsbesparingen första året varit 3-5 timmar i veckan, andra året kan lärarna dessutom återanvända sitt och varandras material.

Claudia Rademaker från Dugga fyller i och avslutar:

– Det som Lars berättar om är verkligen ett gott exempel som visar hur digitala prov både förbättrar kvaliteten i lärandet och skapar mindre stress för alla i klassrummet.

Relaterat material:

Skolon och digitala provsystemet Dugga inleder samarbete

Kommentera