”Seriöst, vad håller vi på med? Hur kan träslöjd fortfarande finnas på schemat, men inte programmering?”

Karl Wiren
Karl Wirén, Google Apps reseller på Avalon Solutions.

Vi fortsätter vår utfrågning i Kloka personer om framtidens lärande.
K
arl Wirén arbetar på Avalon Solutions med att integrera Google Apps med andra plattformar, så att det blir enklare för användarna att använda sina olika system. Karl, vad är det som driver dig i allt du gör?

Jag brinner för att förändra världen. Med Googles produkter lyckas vi till fullo möjliggöra den kreativitet som finns hos människor. Desto bättre och enklare verktyg, ju mer kan användarna fokusera på sin idé sin tjänst/produkt och inte trassla med gammal krånglig teknik. Dessa produkter är enkla att skräddarsy och möjliggör ännu mer innovationskultur.

Hur tänker du om framtidens lärande?
Vi måste få in programmering på schemat i skolan! I dag har företag inom detaljhandel, verkstads- och fordonindustri ett helt annat behov av utvecklare, i takt med att allt ska kopplas upp mot nätet och datamängderna växer. Myndigheter storsatsar på e-tjänster. Den så kallade digitaliseringen gör behovet av IT-kompetens enormt. Konkurrensen om utvecklarna ökar. Tack vare hem-pc och bredband under 90-talet har vi haft ett försprång på denna marknad. Fortsätter vi inte i samma anda och tar tredje steget, d.v.s. att införa programmering/problemlösning i skolan, så kanske vi inte har företag i framtiden som Spotify, King, Dice, Klarna, etc.

Hur ser du på digitalisering och lärande?
Vår värld är digital. Skolan måste också vara förberedande för verkligheten och då även digital.

Vad hoppas du att vi som samhälle uppnår när vi digitaliseras och lärande utvecklas till nya nivåer?
Att våra elever är förberedda på den it-/teknik-/informationsrevolution vi nu står inför.

Vad är din målbild för det du gör för att bidra till framtidens lärande och bättre nyttjande av digitaliseringens möjligheter?
Svårt att förutse vad som kommer hända i vår digitala värld. Så länge vi ger våra ungdomar det stöd de behöver och lär ut betydelsen av teknik och framförallt förstå bakgrunden bakom tekniken, så är jag glad. Vi kan inte enbart konsumera IT, vi måste ha en viss förståelse för hur det faktiskt fungerar.

Vad anser du att de största hindren är för att digitalisera skolvärlden?
Ungdomarna idag använder digitala verktyg på sin fritid. De är effektiva och fungerar, skolan måste kunna erbjuda liknande verktyg.

Vad tror du blir följderna av om vi misslyckas att ta oss förbi dessa hinder?

Eleverna utvecklas inte i den takt vi önskar och de får en negativ bild till lärandet, speciellt när de vet att det finns bättre verktyg.

Kan du ge ett konkret exempel på vad du gör för att bidra till en positiv digitalisering av lärande?
Vi levererar verktyg som är i framkant och som för 5 år sedan skapades från ’scratch’. De verktygen vi säljer är helt webbaserade och klara för framtiden. Tekniken vi implementerar är inte byggd på 25 år gammal teknik som fått ett ansiktslyft. Samtidigt utvecklas den plattformen som vi erbjuder i takt med den generella utvecklingen som sker över världen – och det är jag stolt över!

Vad önskar du att någon annan skulle göra?
Politiker måste ta tag i frågan om programmering/problemlösning och införa det i skolan. Seriöst, vad håller vi på med? Hur kan träslöjd fortfarande finnas på schemat, men inte programmering? Och framför allt engagera fler tjejer i detta, tjejer är grymma!

Kommentera