Programmering på schemat, behöver jag som lärare få panik?

PROGRAMMERING
Programmering har under 2018 blivit ett hett ämne – dels som ett ämne för diskussion och debatt, men också som nytt inslag i läroplanen. Enligt undersökningar känner många lärare oro över vad det faktiskt innebär. Hur ser vi till att programmering blir inkluderat i skolans värld på bästa sätt?

Anna Åkerfeldt är universitetslektor vid barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet. Hennes forskningsintresse berör frågor kring lärande, undervisning och bedömning i digitala lärmiljöer. Hon är nu, tillsammans med medförfattarna Susanne Kjällander och Staffan Selander, aktuell med boken Programmering: Introduktion till digital kompetens i grundskolan (Liber).

Vi pratade med Anna för att ta upp frågan om programmeringens intåg i klassrummet – behöver lärare få panik? Och vad innebär egentligen programmering? Se och hör Annas tankar i klippet och få med lite smarta tips på vägen!

Kommentera