”Programmerare kommer att ha en ljus framtid på arbetsmarknaden, då EU-kommissionen spår att det kommer saknas 1 miljon programmerare inom EU år 2020”

Chäthrin Wadström
Chäthrin Wadström, Zcooly.

KLOKA PERSONER OM FRAMTIDENS LÄRANDE
I fokus: 
Chäthrin Wadström Pedagog och konceptutvecklare inom spelutveckling och programmering, Zcooly

Du har tidigare arbetat som lärare och nu sadlat om till att ta fram pedagogiska appar. Vad var det som fick dig att byta bana?
2010 när min dåvarande arbetsgivare satsade på en-till-en, insåg jag kraften i de digitala verktygen. Barnen fick ny lust och inspiration och kunde med hjälp av sin dator ta sig an uppgifter på ett nytt sätt och deras uthållighet blev en helt annan. Dock saknade jag roliga spel och verktyg att använda i undervisningen, så mitt nya ”kall” blev att utveckla lärande spel för skolan. Hösten 2012 startade jag Zcooly – Roligt lärande, tillsammans med fem spelutvecklare och vi lanserade vårt första spel december 2012 – på den vägen är det.

Hur har du använt din kunskap som lärare i ditt nuvarande arbete?
Min kunskap om barns lärande och vad som ingår i läroplanen har varit en väldigt viktig kunskap i vår spelutveckling. Sedan har pedagogik och bra innehåll med rätt progression varit en viktig kunskap. Jag ser också min kunskap som lärare som en viktig erfarenhet i mitt arbete att hjälpa och stödja andra kollegor med att digitalisera skolan.

Du arbetar bland annat med att utveckla barns kunskaper kring programmering. Vad har du fått för gensvar från barnen kring detta?
Programmering känns naturligt för barnen och de är inte oroliga för att utmanas och prova sig fram. Vi använder SPEL-programmering, vilket innebär att vi drar nytta av barnens stora intresse för spel och vi låter barnen programmera sina egna spel. I programmering arbetar man med avancerad matematik och datalogiskt tänkande och det är något barnen klarar galant. Det beror på att de direkt kan förstå nyttan av kunskapen och sätta in den i ett sammanhang.

Kan vi vuxna lära oss av barns digitala kunskaper och i sådana fall, hur?
Vi kan lära oss att våga släppa loss och låta barnen visa vad de kan – för barnen vågar och kan mycket mer än många av oss pedagoger.

Vad tror du är största skillnaden mellan att växa upp i dagens digitala samhälle, om man jämför med uppväxten av din generation?
Dagens barn kan få alla svar och mycket information på ett helt annat sätt än jag fick. En annan stor skillnad är att många barn sitter ensamma hemma och spelar och tittar på film istället för att träffa kompisar, så det är viktigt att kombinera ”skärmtid” med aktiv rörelse. Studier visar att barn som växer upp idag kommer att ha spelat minst 10 000 timmar, därför vill vi bidra med lärande i spelen.

Hur ser det ut digitalt i svenska skolor idag enligt dig?
Det ser väldigt olika ut. Vissa skolor har kommit långt med digitaliseringen, andra har knappt startat. Vissa har satsat på digitala verktyg och lärt sig att använda dem i undervisningen och andra har köpt digitala verktyg, det är allt. Men som min gamla pappa sa (skulle fyllt 104 år i år): ”Utvecklingen går fort nu!”.

Vilka hinder finns det för att digitalisera skolvärlden?
Pedagoger som inte känner sig trygga i digitaliseringsprocessen. Pedagoger som inte vågar släppa loss och låta barnen veta mer än de själva. Sedan uttrycker många skolor att resurser och ekonomi är ett stort hinder.

Vilka fördelar finns det för att digitalisera skolan?
Jag ser barnens intresse som en stor fördel. Sedan lever vi här och nu, i ett digitaliserat samhälle och självklart måste skolan följa med i denna utveckling. Vi måste sträva framåt och koppla ihop skola och arbetsliv. Programmerare kommer att ha en ljus framtid på arbetsmarknaden, då EU-kommissionen spår att det kommer att saknas 1 miljon programmerare inom EU år 2020.

Hur tror och hur vill du att framtidens digitala skola ska se ut?
Framtidens skola är utrustad med digitala verktyg som används och får barnen känna lust och engagemang. De digitala verktygen är en självklar del av undervisningen. Jag tror att många fått upp ögonen för lärande spel och att många pedagoger använder ”spelifiering” och programmering i sin undervisning.

Hur kan man på ett bra sätt inspirera andra till digitalt lärande? Tips!
Det finns ju självklart många sätt, men jag ser lärande spel och programmering som en självklar del av undervisningen. Med hjälp av dessa sätt kan du fånga och inspirera barn som har det svårt med annan traditionell undervisning, att låta dessa barn få glänsa och vara duktiga. Med programmering kan många förmågor utvecklas och tränas. Här ser jag barn som samtalar, tänker (data)-logiskt, hittar strategier, drar slutsatser, analyserar och löser problem.

Kommentera