PREMIÄR: ”Med ZIFRO vill vi se till att alla Sveriges elever och lärare direkt får en inspirerande introduktion till programmering i skolan”

2018 så blev programmering på schemat verklighet för landets lärare och elever. Hur kommer man igång på enklaste sätt och vad kan man använda för digitala verktyg för att både undervisa i och lära sig programmering? Idag presenterar vi det senaste tillskottet av digitala skolverktyg i Skolons bibliotek – Zifro, som hjälper till med att ge rätt stöd i klassrummet.
Vi träffar Sara och Jonathan, båda två grundare till ZIFRO.
Med en mening: Vad är ZIFRO?

ZIFRO är ett komplett läromedel för programmering i skolan.

Hur fungerar verktyget?

För att undervisning i programmering ska bli riktigt bra säger vår erfarenhet att både läraren och eleven behöver få rätt stöd. Vi har utvecklat en snäll och lekfull kodmiljö, som vi kallar för ZIFRO PLAYGROUND, där elever tränar textprogrammering i språket Python. Miljön hjälper eleven att förstå vad som faktiskt händer när koden körs genom olika visualiseringar, och så hjälper den eleven med konstruktiva felmeddelanden när något blir fel i koden. Vi ser att eleverna blir väldigt självgående i denna miljö, där de arbetar och lär sig i egen takt.

Vid sidan av kodmiljön har vi utvecklat en lärarsida, ZIFRO TEACHER, med allt stöd du som lärare behöver för att planera, genomföra och utvärdera lektioner i programmering. Där finns bland annat lektionsplaneringar, färdiga genomgångar, tips och trix och möjlighet att följa elevernas utveckling i realtid.

Vilka kan använda verktyget?
Jonathan och Sara från Zifro. Foto: Patrik Lundmark.

ZIFRO är framtaget med högstadiet i åtanke, med fokus på programmering som en del av främst matematiken, men även tekniken. Vi formulerar uppgifterna i ZIFRO PLAYGROUND till att dels träna på grundläggande programmeringskoncept som t.ex. iterationer, variabler och if-satser, och dels träna på att kombinera dessa kunskaper med problemlösning i matematik.

Lärarmaterialet är till hjälp oavsett om du har noll eller massor av tidigare erfarenheter av programmering. För eleverna spelar det ingen roll om de har testat blockprogrammering i t.ex. Scratch innan eller inte – de är igång och kodar på nolltid oavsett!

Vilka möjligheter finns det med verktyget?

Vi tycker att det är toppen att programmering nu finns med i läroplanen. Samtidigt ser vi stor osäkerhet kring hur undervisningen ska gå till. Med ZIFRO vill vi se till att alla Sveriges elever och lärare direkt får en inspirerande introduktion till programmering i skolan. Vi vill att du som lärare snabbt ska komma igång med rolig och givande programmeringsundervisning, där du tillsammans med dina elever upptäcker vilken rolig form av problemlösning det är. Och det oavsett om du har någon tidigare erfarenhet av programmering eller inte – om inte, så lär du dig tillsammans med dina elever.

Därför är Zifro med i Skolon:

Vi vet själva hur jobbigt en sådan “enkel” sak som att logga in på en viss sida kan bli, om en hel klass ska göra det samtidigt. Därför såg vi direkt värdet av Skolons tjänst, ur lärarnas och elevernas perspektiv. Eftersom vi hela tiden försöker göra varje steg så smidigt som möjligt för lärare och elever, så var det ett ganska enkelt beslut att gå med i Skolon.

 

3 snabba fakta om ZIFRO:

– Fröet till vad som nu är ZIFRO såddes inom den ideella föreningen Hello World!, där ZIFROs grundare Sara och Jonathan undervisade i programmering och tillsammans med sina kollegor började experimentera med olika verktyg för att introducera textprogrammering till nybörjare.

– Hittills har 192 150 rader kod har skrivits av elever i ZIFRO PLAYGROUND.

– ZIFRO hittar du givetvis i Skolons bibliotek!

Kommentera