”Det är inte lätt att digitalisera en verksamhet som startade analog”

micke-gunnarsson
Micke Gunnarsson.

KLOKA PERSONER OM FRAMTIDENS LÄRANDE
I fokus: Micke Gunnarsson, samhällsentreprenör/föreläsare/författare, Barnatro

Hur ser det ut digitalt i svenska skolor idag enligt dig?
Olika, väldigt olika! Och detta är ett problem. Barnen får väldigt olika förutsättningar till att utvecklas digitalt. Och detta kan skilja från klassrum till klassrum, inte bara mellan kommuner och skolor.

Vilka hinder finns det för att digitalisera skolvärlden?
Jag måste nog säga att skolsystemet i sig är ett hinder. Det är inte lätt att digitalisera en verksamhet som startade analog. Ungefär som att försöka pilla in en BASF 30-minuterskassett i en usb-port. Menar inte att låta neggo, men faktiskt. Jag tror att för kunna dra nytta av digitaliseringen för fullt måste vi våga experimentera och ifrågasätta ord som betyg, ämnen, lektion, 40 min, rast, lärare, fusk, nationella prov, Pisa, elev, klasser, 9-årig grundskola, kunskap… Dessa begrepp föddes i en analog tid då kunskapen var större inne i ett hus än utanför… så är det inte längre.

Vilka fördelar finns det för att digitalisera skolan?
Våra barn är våra fördelar och vår gemensamma tro och nyfikenhet på framtiden! Att sedan koppla på modern teknik till detta… kan inte bli annat än succé! Och oavsett… Hahaha, vi har inget val. Vi går mot en gränslös värld där öppenhet och fildelning är a och o.

Hur tror och hur vill du att framtidens digitala skola ska se ut?
Helt annorlunda än den som är nu. Jag vill att våra barn ska vilja skola! Jag tror att vägen till framtidens skola snarare handlar om att göra coola saker än att läsa om dem.

Hur kan man på ett bra sätt inspirera andra till digitalt lärande? Tips!
Genom att visa! Genom att testa, leka och experimentera. Genom att förstå den jag visar hur hens behov ser ut och sedan kunna se om det finns fördelar eller sätt som uppfyller dessa på ett digitalt sätt. 🙂

 

Kommentera