“Dela! Dela med dig av dina bästa pedagogiska idéer! Till alla!”

Camilla Askebäck Diaz
Camilla Askebäck Diaz.

KLOKA PERSONER OM FRAMTIDENS LÄRANDE
I fokus: Camilla Askebäck Diaz, Ma-/NO-lärare, samt förstelärare i digitala verktyg på Södermalmsskolan i Stockholm

Hur tänker du om framtidens lärande?
Framtidens lärande kommer att utgå mer från individen, jag tror att allt kommer att bli mer centrerat kring att hitta vad som driver varje människa att vilja lära sig. Hur kan vi skapa det?

Hur ser du på digitalisering och lärande?
Samhället blir mer och mer digitaliserat och skolan måste hänga med i utvecklingen. Vår vardag består av det digitala och analoga utifrån våra vardagsbehov, och så måste även skolan se ut. Vi kan inte låta det digitala bli en hajp i klassrummet, det ska vara en del av våra olika verktyg för att skapa förutsättningar för lärande. Framtiden är här och nu, och vi kan inte sitta och vänta på att varje elev ska ges samma förutsättning till tidsenliga verktyg för att kunna vara en samhällsmedborgare i framtiden.

Vad hoppas du att vi som samhälle uppnår när vi digitaliseras och lärande utvecklas till nya nivåer?
Jag hoppas att vi får ett samhälle där alla känner sig delaktiga utifrån sin förmåga genom att digitala hjälpmedel möjliggör de hinder som fanns förut. Att skolan ska kännas relevant och viktig, så att de kunskaper och förmågor de får med sig hjälper dem att vara kunniga, innovativa och ha en digital kompetens.

Vad är din målbild för det du gör för att bidra till framtidens lärande och bättre nyttjande av digitaliseringens möjligheter?
Mitt mål är att alla ska känna sig bekväma med och utnyttja den digitala tekniken i sitt klassrum, så att det kommer alla elever till gagn.

Vad anser du att de största hindren är för att digitalisera skolvärlden?
Tillgängligheten av digitala devices, missad fortbildning för lärare och rädslan för att inte våga göra saker på ett nytt sätt. Att digitaliseringen inte blir likvärdig för varje barn.

Vad tror du blir följderna om vi misslyckas att ta oss förbi dessa hinder?
Att vi får generationer som har haft olika möjligheter att få lyckas, visa vad de går för och chansen att få en bra grund i digital kompetens. Det innebär att framtiden ser olika ut beroende på hur pass väl digitaliseringen gått i just deras skola.

Vilka fördelar skulle vi kunna skapa när vi tar oss förbi dessa hinder?
Vi skulle få ett samhälle där alla inser att allt är möjligt, för alla. Vi skulle, på ett bättre sätt, kunna rusta våra elever för framtiden.

Kan du ge ett konkret exempel på vad du gör för att bidra till en positiv digitalisering av lärande?
Det gör jag genom att dela mina egna erfarenheter kring vad som fungerat för mig, delar med mig av tips där jag berättar antingen en lektionsidé eller hur man använder verktyget så att det ska bli enkelt att bli inspirerad. Det gör jag via min hemsida och är aktiv i olika sociala medier. I mina föreläsningar brukar jag säga att mitt mål är att “det jag gör/visar idag ska ni bli så nyfikna på eller se nyttan med, att ni vill testa redan denna vecka – då har jag lyckats” Och såklart mitt bidrag som medförfattare till boken “Surfplatta i undervisningen” som ger konkreta tips kring hur man kan arbeta digitalt med surfplatta som grund.

Vad önskar du att någon annan skulle göra?
Se till att alla elever får samma tillgänglighet till digitala devices och utbildade, fortbildade lärare.

En rekommendation från dig på något man kan göra för att bidra till utvecklingen.
Till vem och vad?

Dela! Dela med dig av dina bästa pedagogiska idéer! Till alla! Berätta hur du har gjort, varför du gjorde så, vad du tyckte att det bidrog till och vad du tänker göra
annorlunda nästa gång.

Något annat du vill säga?
Utnyttja sociala medier, det utvidgade kollegiet är fantastiskt att ha! Gå med i facebookgruppen ”IKT-verktyg” och dela alla dina lektionsidéer – och inspireras av andras! Och utforska Twitter, bästa fortbildningen man kan få! Pinga mig på @askeback om du vill ha tips på hur du kan komma igång.

Kommentera