3 problem för skolans digitalisering – och lösningen på dem

Det finns flera problem idag för skolor att komma åt och använda digitala verktyg, d.v.s. innehåll till hårdvara som t.ex. datorer och iPads. Antalet verktyg växer, vilket gör att möjligheterna till en individanpassad undervisning ökar, men ett antal faktorer hindrar utvecklingen. Vilka hinder finns det och hur tar man bort dem?
Tre stora hinder:

 

1. Svårt att hitta och använda:

Vilket material finns, vilket är säkert att använda, vad passar i skolans värld och till vem och vad? Skolor och kommuner gör även inköp av datorer och iPads, men vet inte vad de ska fylla dem med.

2. Tung administration:

Konton, inloggningar, lösenordshantering och teknikstrul. Allt för mycket tid går till administration och det är alldeles för svårt för lärare och elever att komma igång med digitala verktyg och att använda dem. Många skolor och kommuner upplever också att de har dålig koll på vilka licenser man har, hur lång tid man har kvar av dem och vilka som har dem.

3. Uppföljning och spårbarhet svårt:

Skolans administrativa system, lärplattformar och de digitala verktygen som t.ex. onlineböcker, pedagogiska spel, webbtjänster, m.m, hänger inte ihop.

 

Tre lösningar:

 

1. Lättare att hitta och använda:

Skolon är en oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg. Det innebär att vi inte producerar någonting själva, utan erbjuder ett bibliotek fyllt med över tusen digitala verktyg från olika leverantörer, så att det blir lättare för skolor att hitta och använda digitala verktyg, samt prova på nya i form av demoversioner.

Biblioteket är precis som ett riktigt bibliotek – välj den kategori eller det ämne som du letar efter eller sortera på den ålder du vill hitta verktyg för. Här finns verktyg som är nedladdningsbara, webbaserade och som passar för mobilen. Det gör att varje skola kan hitta de verktyg som passar dem bäst och kan välja att mixa läromedel från olika förlag och leverantörer. Det innebär att skolan verkligen kan satsa på en individanpassad undervisning, eftersom det också är möjligt att välja om licenserna ska vara individuella, anpassade för vissa klasser/grupper eller vara tillgängliga för hela skolan.

2. Enklare administration:

En inloggning och ett lösenord till allt. En eller fler administratörer hanterar konton och licenser, vilket gör att hanteringen inte landar på den enskilde läraren. Administratören har möjlighet att på egen hand dela ut licenser från olika förlag och leverantörer av digitalt innehåll, vilket innebär att när lärare och elever loggar in på sitt konto, så ligger verktygen framme redo för användning. Genom ett klick, så kommer användaren inloggad och klar in i verktyget och kan även inne i det aktuella verktyget hoppa mellan övriga tjänster och system som skolan valt att koppla till.

Det gör att alla, oavsett ålder och förkunskap, kan hänga med och faktiskt använda digitala verktyg på ett enkelt sätt. Alla är igång i klassrummet inom 30 sekunder.

3. Uppföljning och spårbarhet tydligare och enklare:

Eftersom Skolon har möjlighet att ”prata” med skolans egna system, lärplattform och elevregister, så är det möjligt att koppla ihop och synka dem till de digitala verktygen. Det gör att Skolon blir som en slags motor i mitten och som gör att användare kan använda allting tillsammans, istället för var för sig på sitt håll.

Genom djuplänkar kan du hoppa mellan läxan direkt in på den sida, stycke eller kapitel som du vill nå eller dela med dig av till andra.

Genom elevregistersynken så synkas alla elever, lärare och klasser direkt över till alla de digitala verktygen.

Genom Skolon Live kan läraren följa elevernas arbete i de olika digitala verktygen.
Vilka används, hur länge och av vilka?

Genom Skolons Datavisualisering får skolan full kontroll på all användardata som finns i respektive verktyg. Skolan får med andra ord full kontroll på sin användardata och kan hantera den på egen hand med endast ett par få klick. Det görs bland annat i form av utskrivbara rapporter och möjlighet att stoppa och radera data, vilket är i enlighet med GDPR – den nya dataskyddsförordningen som träder i kraft i maj 2018 med ökade krav på personuppgiftshantering.

Vill du veta mer om hur ni kan arbeta enklare digitalt på er skola?
Vi hjälper mer än gärna till, kontakta oss här.

Kommentera